Volg mij

  • Instagram
  • Facebook
  • Linkedin
  • X
Home
Axel Ronse

Main navigation

  • Home
  • Over Axel
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Kortrijk
  • Agenda
  • Contact
Lees voor
Zoeken Menu

Main navigation

  • Home
  • Over Axel
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Kortrijk
  • Agenda
  • Contact

Volg mij

  • Instagram
  • Facebook
  • Linkedin
  • X
Lees voor
Close search modal

Search in Axel Ronse

Axel Ronse

Kamerlid

Kruimelpad
  • Home
  • Nieuws
  • Omgevingsvergunning voor verkeerswisselaar R8-A19 getekend
Lees voor

Omgevingsvergunning voor verkeerswisselaar R8-A19 getekend

Gepubliceerd op dinsdag 20 juli 2021

KORTRIJK-WEVELGEM – Op 14 juli verleende minister Zuhal Demir (N-VA) aan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de omgevingsvergunning voor de heraanleg van het op- en afrittencomplex A19 en het knooppunt R8 - A19. “Na jaren studie komt er nu eindelijk dankzij minister Demir schot in de zaak. Een wezenlijke verbetering van de mobiliteit in onze regio”, aldus Vlaams volksvertegenwoordigers Bert Maertens en Axel Ronse (N-VA).

De heraanleg zal zorgen voor een drastische verbetering van de verkeerssituatie, de doorstroming en de verkeersveiligheid. “De huidige knoop R8 - A19 wordt geregeld door twee opeenvolgende lichtengeregelde kruispunten met bochten van 270° . Hierdoor gebeuren veel ongevallen. De bestaande, lichtengeregelde gevaarlijke kruisingen worden nu vervangen door een trompetaansluiting met op- en afritten en een brug over de R8. Door de verzonken ligging van de R8 is de ontworpen brug ruimtelijk-visueel niet overheersend”, verduidelijkt Bert Maertens. “In het Vlaams Parlement verdedig ik mee de belangen van Kortrijk en omstreken. Deze heraanleg is een belangrijke stap om de verkeersveiligheid in onze regio drastisch te verbeteren”, zo vult Axel Ronse aan.

Verkeerstromen blijven hetzelfde

De bestaande op- en afrit ten zuiden van de A19 wordt opgeschoven naar het westen richting Ieper. “Zo wordt er meer afstand gecreëerd  ten opzichte van het nieuw aan te leggen knooppunt R8 - A19 voor veilige weefbewegingen. In essentie wijzigt er niks aan de verkeerstromen”, weet Axel Ronse. De vrijgekomen zone wordt aangelegd als grasland ter compensatie van het verlies aan historisch grasland in het andere projectdeel.

Flankerende maatregelen

Om geluidsoverlast en stofneerslag tegen te gaan, zullen over een traject van 1 kilometer geluidsschermen van drie meter hoog worden geplaatst, bovenop het talud van de R8. Er wordt ook een bufferbekken aangelegd. Hierdoor verdwijnt vier hectare grasland, maar dit wordt iets verderop gecompenseerd. De werken gaan gepaard met een ontbossing van ca 2,7 hectare. Het gaat om bosgoed en  buffergroen langs de R8.  “Dit wordt in natura gecompenseerd door de aanplant van 4,4 hectare nieuw bos. Daarvan komt er 0,7 hectare in het projectgebied in Kortrijk door het Agentschap Wegen en Verkeer en 3,7 hectare op particuliere gronden in de omgeving van Brugge en Zedelgem”, besluit Vlaams parlementslid Maertens

Lees hieronder verder
"Omgevingsvergunning voor verkeerswisselaar R8-A19 getekend" Axel Ronse

Deel met anderen

  • Facebook
  • Linkedin
  • Twitter
  • Whatsapp
  • E-mail
  • Copy url
Terug naar boven

Meest recente berichten

Terug naar nieuwsoverzicht
ax

Elke dag wel duizend keer verliefd worden op een andere gedachte.

14 juni 2025
Lees meer
© Emy Elleboog

Axel Ronse in De Ochtend: “Politiek moet goede voorbeeld geven”

21 mei 2025
Lees meer
ax

Ja, politiek kan zich ook van een mooie kant laten zien

13 mei 2025
Lees meer

Volg mij

  • Instagram
  • Facebook
  • Linkedin
  • X

Axel Ronse

  • Over Axel Ronse
  • Parlementair Werk
  • Nieuws
  • Kortrijk
  • Contact

Onderwerpen

  • Arbeidsmarktbeleid
  • Kortrijk
  • Ruimtelijke ordening
  • Meer onderwerpen

Stel je vraag

N-VA-Kamerfractie
Leuvenseweg 21
1008 Brussel
axel.ronse@n-va.be

Lid worden van de N-VA

Footer menu

  • Disclaimer
  • Privacy
  • Sitemap

© 2025 

N-VA, Koningsstraat 47 bus 6, 1000 Brussel | info@n-va.be | +32 2 219 49 30